• hirek1.png

A Magyar Falu Program keretében Hernád Nagyközség Önkormányzata sikeresen pályázatot nyújtott be, ennek köszönhetően több millió forint támogatás érkezik a településre. A Program részeként közel 35 millió forintból épülhet meg a Hamvas Béla Művelődési Ház Nyitott Galériája, 2 millió forintot rendezvénysátor beszerzésére fordíthatnak és további 28 millió forintot útburkolat felújításra használhat fel az Önkormányzat.

Monor Város Önkormányzata 2022 tavaszán újra meghirdeti a „Tiszta udvar, rendes ház” pályázatot, melynek célja, hogy minél több rendezett monori porta segítse a városkép szépülését. Az elmúlt években sok családi ház és társasház kapta meg az elismerést; idén ismét lehetőség van részt venni az az önkéntes városszépítő kezdeményezésben.

A pályázatokat május közepéig kell leadni, a részletes pályázati kiírás szerint. A szépen parkosított udvarok mellett érdemes a rendben tartott kiskertekkel is részt venni a programban; a bíráló bizottság tagjai a konyhakerteket is pozitívan értékelik, hiszen legalább annyi odafigyelést igényelnek, mint a parkosított kertek.

A pályázattal kapcsolatban bővebb információ kérhető a Polgármesteri Hivatal MŰVÁK Irodáján, vagy telefonon a 06-29-612-317-es számon. A részletes pályázati kiirás a www.monor.hu oldalon olvasható. 

Az Európai Unióban idén július 6-a után már csak rendeletben meghatározott, új biztonsági berendezésekkel rendelkező autó vezethető be a piacra.

Az új elvárásokat két lépcsőben vezetik be: idén július 6-a után az új típusokra vonatkozik az elvárás, tehát a korábban bevezetett modellek tovább árusíthatók, 2024. július 7-től már minden új személyautónak és kishaszongépjárműnek rendelkeznie kell az előírt felszerelésekkel.

Az új biztonsági berendezések között említik a vészfékezést jelző lámpát, a fáradtságfigyelő kamerarendszert, a sávtartó berendezést, a tolatássegítő rendszert és az aktív sebességtartó automatikát, amely az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozás betartását teszi egyszerűbbé. Az Európai Bizottság célja, hogy a 2020-as helyzethez képest 2030-ra felére csökkentse a súlyos sérülésekkel járó balesetek számát.

A járművek alapfelszereltségének kötelező bővítése így nemcsak az autóban ülők, hanem az egyéb úthasználók védelmét is szolgálja. A rendeletben meghatározott további biztonsági előírások között szerepelnek a töréstesztek alapján továbbfejleszett biztonsági övek, a nagyobb frontális védelmi zóna a veszélyeztetett úthasználók– gyalogosok, kerékpárosok, motorosok – sérüléseinek mérséklésére, valamint a megerősített oldalirányú ütközésvédelem. Az új autóknak egyelőre még nem kell ezzel az eszközzel rendelkezniük, azonban a gyártóknak elő kell készíteniük az új típusokat egy ilyen berendezés fogadására – áll a közleményben.

Mivel a kormány a 2020. március 11-e óta lejárt okmányok érvényességét meghosszabbította, így ezek bemutatásával is részt lehet venni a vasárnapi parlamenti választáson. A vasárnapi voksoláson és népszavazáson a magyarországi szavazókört felkereső választópolgárnak a szavazatszámláló bizottság előtt igazolnia kell személyazonosságát. Ezt bármilyen típusú, erre alkalmas igazolvánnyal megteheti.

A szavazatszámláló bizottság elfogadja az 1998 végétől kiadott lézergravírozott útleveleket, valamint a kártyaformátumú jogosítványokat is. Emellett a választópolgárnak igazolnia kell lakcímét vagy személyi azonosítóját. A koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet idején lejárt okmányokat azonban a szavazatszámláló bizottságok elfogadják. Érvényes a személyazonosító igazolvány, vezetői engedély, illetve az útlevél, ha az érvényességi ideje 2020. március 11-i vagy azt követő időpont, és érvénytelen, ha az okmány érvényességi ideje ez előtt járt le.

A Miniszterelnökség korábban közölte: annak érdekében, hogy a választásra jogosultak élni tudjanak szavazati jogukkal, a választópolgárok akár a választás hétvégéjén is pótolhatják a szavazáshoz szükséges, de érvényét vesztett, elveszett, sérült okirataikat. A kormányablakok és okmányirodák rendkívüli nyitvatartással biztosítják szombaton és vasárnap a választáshoz kapcsolódó okmányok pótlásának ügyintézését. A választás hétvégéjén azonban kizárólag személyi okmányokkal kapcsolatos ügyintézésre lesz lehetőség, illetve az elveszett vagy megsérült lakcímkártya pótlására. Ha valakinek semmilyen személyazonosításra alkalmas okmánya sincs (személyi igazolványa, érvényes útlevele, jogosítványa), akkor ideiglenes személyi igazolványt kap, amellyel részt vehet a szavazáson.

TISZTELT DABASI LAKOSSÁG!

2021-es évben számos figyelmeztetést küldtünk, melyben felhívtuk figyelmét az ingatlanon keletkezett csapadékvíz saját telken történő elszikkasztás fontosságára és arra, hogy szüntessék meg a csapadékvíz közterületre történő kivezetését a jogszabályoknak megfelelően.

A vízgazdálkodásról szóló törvény értelmében a telken belüli csapadékvíz-elvezetés kialakítása nem az önkormányzat, hanem az ingatlantulajdonos feladata. Helyszíni ellenőrzésünk során kiderült, hogy sokan továbbra sem tettek eleget kérésünknek.

Ezúton ismételten figyelmeztetem, hogy a csapadékvíz közterületre történő kivezetést haladéktalanul szüntessék meg az alábbiaknak megfelelően:
• elsősorban az ingatlanon belül szikkassza el a csapadékvizet
• amennyiben ez nem lehetséges, meglévő árokba kivezetheti esztétikus módon a járda vagy kerítés alatt a talajban vezetett cső segítségével
• amennyiben nincs, úgy gondoskodjon az árok létrehozásáról, továbbiakban gondozásáról, karbantartásáról, ebben az esetben a fentebb írt módon a csapadékvizet belevezetheti.

Amennyiben a vízelvezető árok kialakításával kapcsolatban kérdése merülne fel, úgy a 06-29/561-215-ös telefonszámon vegye fel a kapcsolatot Kosztolányi Márkkal. A csapadék-elvezetéssel kapcsolatosan további információt Zsiros Ádám nyújt, a 06-29/561-201-as telefonszámon. Rendszeres ellenőrzésre és újabb kötelezés kiküldésére lehet számítani! Aki eleget tett kötelezettségének és megszüntette a csapadékvíz kivezetését, ezúton is köszönjük!

Rigóné dr. Roicsik Renáta jegyző